۱۳۸۷/۰۹/۱۶

قانون جدید مهاجرت نیروی کار به سوئد

از 15 دسامبر سال 2008 مشمول قوانین زیر خواهيد بود اگر...
شرایط دریافت اجازه کار داشته باشيد .
فردی که مایل است در سوئد کار کند می بایست از سوی یک کارفرما در سوئد پیشنهاد استخدامی داشته باشد. برای دریافت اجازه همچنین می بایست: متقاضی دارای گذرنامه معتبر باشد- قادر به تامین زندگی خود از طریق درآمد حاصل از کار باشد- شرایط استخدامی در سطح قراردادهای گروهی صنفی در سوئد و یا در سطح معمول آن شغل یا رشته باشد- سندیکای و اتحادیه صنفی مربوطه نظر خود را پیرامون شرایط استخدامی اعلام کرده باشد- شغل مربوطه در اتحادیه اروپا و منطقه همکاریهای اقتصادی اروپا آگهی شده باشد
تقاضای اجازه کار و اقامت به چه صورت تسلیم می شود؟چنانچه برای اولین بار تقاضا تسلیم می کنید و یا تقاضای خود را تمدید می کنید مشمول مقررات زیر خواهید بود:اگر در خارج از مرزهای سوئد بسر می برید تقاضای خود را بصورت الکترونیک از طریق وب سایت اداره مهاجرت تسلیم می کنید و یا به یکی از نمایندگیهای سوئد در محل زندگی خود تسلیم می کنید اگر در داخل مرزهای سوئد بسر می برید تقاضای خود را بصورت الکترونیک از طریق وب سایت اداره مهاجرت تسلیم می کنید و یااز طریق پست به اداره مهاجرت ارسال می کنید و یا تسلیم یکی از شعبه های صدور مجوز اداره مهاجرت تحویل می دهید.مدارک زیر می بایست در همه موارد ضمیمه تقاضا باشد- کپی گذرنامه- پیشنهاد استخدامی از سوی کارفرما- کپی از فیش پرداخت هزینه درخواست .
وب سايت اداره كاريابي سوئد

۱۳۸۷/۰۹/۱۲

اگر اعلان می خواهید به سوئد سفر کنید بدانید که ...

از روز اول ماه دسامبر 2008 مقررات گمرکی جدیدی در رابطه با مسافرین ورودی به اتحادیه اروپا (برای مثال مسافرینی که از ایران وارد سوئد یا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا می شوند) به مرحله اجرا گذاشته می شود.
چنانچه مرز ورودی شما هوایی و یا دریایی باشد مجاز خواهید بود که اجناس و کالا به ارزش معادل حداکثر 4000 کرون سوئد را بدون نیاز به پرداخت عوارض گمرک یا مالیاتی وارد سوئد نمائید.
چنانچه دارای اجناس و کالایی با ارزش بالای 4000 کرون باشید و مورد آن را در مرز ورودی به مقامات گمرگ اعلام نکنید در صورتیکه مورد کنترل قرار گیرید مجبور به پذیرش پیامدهای قانونی آن خواهید بود। توجه کنید که بر اساس قانون هر مسافری موظف است تا از قوانین گمرکی کشور و محدوده ای که به آن مسافرت می کند اطلاع پیدا کرده و آن را رعایت کند. "عدم اطلاع از قوانین" دلیلی قابل قبول جهت برائت از جرم محسوب نمی گردد.
سقف مجاز 4000 کرون بار مجاز همراه مسافرین در مرزهای هوایی و دریایی از روز اول ژانویه 2009 مجددا مورد تغییر قرار خواهد گرفت و به مبلغ 4300 کرون افزایش خواهد یافت.

زنده نگه داشتن یک رسم قدیمی در سوئد

چراغهای "آد ونت" در پشت پنجره ها

چهار یکشنبه مانده به کریسمس در سوئد "فورشتا آد ونت" نامیده میشود و معنی آن اینست که مدت چهار هفته به کریسمس و عید میلاد مسیح باقی مانده است. " آد ونت" امسال بنا به تقویم از روز یکشنبه 30 نوامبر آغاز شود. اما آنچه که چهره سوئد را از اولین روز "آد ونت" کاملا دگرگون میکند, چراغهای "هفت شمعی" مخصوصی است که از این روز طبق سنت, ناگهان پشت پنجره های تمام خانه ها, ادارت و ساختمانهای سوئد نصب شده و شروع به درخشش کرده و منظره ای بسیار زیبا در ساعات تاریک زمستان به شهرهای این کشور میبخشند این چراغها که "چراغهای آد ونت" نامیده میشوند در زمانهای قدیم که نیروی برق هنوز اختراع نشده بود بصورت شمع پشت پنجره ها قرار میگرفتند, اما اکنون به لامپهای شمع مانند و مخصوص الکتریکی تبدیل شده اند.
صاحبان برخی خانه ها آنچنان در این تزیینات کریسمس و سال نو سلیقه به خرج میدهند که خانه های آنان با درخشش بی نظیر خود تبدیل به جاذبه های توریستی شده و رهگذران و اتوموبیل سواران جهت تماشای آن در مقابل اینگونه منازل توقف میکنند.
بسیاری از مهاجرین سوئد نیز در احترام به این سنت سوئدیها, چراغهای مخصوص "آد ونت" را تهیه و در پشت پنجره منازل خود نصب میکنند تا از تاریک ماندن پشن پنجره ساختمان و شکسته شدن این سنت قدیمی کشوری که در آن زندگی میکنند جلوگیری کنند.
با شروع "آد ونت" در سوئد تقریبا میتوان با اطمینان گفت که پنجره های خانه هایی که نور چراغهای "آد ونت" از آنها نمیتابد متعلق به مهاجرینی است که پیوندی فرهنگی با جامعه ای که در آن زندگی میکنند ندارند و یا آنقدر با رسوم جامعه ای که در آن زندگی میکنند بیگانه اند که حتی از دلیل این سنت نیز آگاهی ندارند و زحمتی نیز جهت آگاهی از آن به خود نمیدهند. بسیاری از سوئدیها از دیدن پنجره های تاریک اینگونه خانه ها و شکسته شدن این سنت قدیمی کشور خود دلگیر هستند. سوئدیها حتی در زمان مسافرت در ایام کریسمس, چراغهای "آد ونت" را در پشت پنجره های خود روشن میگذارند تا پنجره هایشان تاریک نماند و سنت ملی کشورشان شکسته نشود

بارش برف شروع شد

باد و بارش شدید برف در استکهلم و امتداد سواحل شرقی سوئد و پروازهای کنسل شده در فرودگاه بین المللی آرلاندا
بدنبال بارش شدید برف و همچنین وزش بادهای شدید بسیاری از خطوط اتوبوس کنسل گردید و اتوموبیل های زیادی نیز در میان برف باقی مانده اند با این وجود وقوع هیچ گونه سانحه جدی در این رابطه گزارش نشده است.
هرج و مرج در ترافیک هوایی باد و بارش شدید برف در طی روز یکشنبه منجر به اختلال شدید در ترافیک هوایی منطقه "اوپلاند" نیز گردید در فرودگاه بین المللی آرلادندا در استکهلم ده ها خط هوایی کنسل شد و تعداد زیادیی از دیگر خطوط نیز دچار تاخیر شدید گردیدند صدها مسافر در فرودگاه همچنان در انتظار پرواز به سمت مقاصد خود بسر می برند. پیش بینی می شود که برخی پروازها در طی روز دوشنبه نیز کنسل گردد