۱۳۸۷/۰۹/۲۳

لوسیا نام و خاطره ای نیک در یاد مردم

روز 13 دسامبر روز "لوسیا" بعنوان یکی از سنت های قدیمی در سوئد و برخی از دیگر کشورهای اروپایی است. در این روز دختری سفید پوش و زیبارو که تاجی پر از شمع بر روی سر دارد با لباس بلند سپید و در حالیکه دختران سفید پوش و تاج سبز به سر و شمع بدست دیگر و همچنین پسربچه های کوچک ستاره در دست در پشتش حرکت میکنند از صبح زود در سراسر سوئد دیده میشوند و آواز مخصوص این روز بنام "سانتا لوسیا" را میخوانند. شمعهایی که بر تاج روی سر "لوسیا" میدرخشد سمبل و بشارتی مبنی بر درخشش نوری بزرگتر در آینده نزدیک است, که منطور از آن حلول کریسمس و تولد عیسی مسیح می باشد.
همچنین هر ساله پس از برگزاری مسابقات مختلف مابین هزاران دختر سوئدی, یکی بعنوان "لوسیا" برای کل کشور سوئد و در سطح ملی انتخاب میگردد که انتخاب وی در رادیو و تلویزیون و جراید سوئد بازتابی گسترده دارد.کلمه "لوسیا" ریشه لاتین داشته و به معنی "روشنایی " است. خود "لوسیا" داستان غم انگیزی در پشت سر دارد که به سال 304 میلادی در جزیره سیسیل در ایتالیا برمیگردد. "لوسیا" در چنین روزی یعنی 13 دسامبر در کوچه ها براه افتاده و جهیزیه خود را ما بین فقرا تقسیم میکند. هنگامی که همسر آینده اش از این موضوع باخبر میگردد چنان عصبانی میشود که به همه میگوید او مسیحی شده است. در آن روزگار مسیحی بودن در جامعه رومیان غیر قانونی بود و افشای مسیحی بودن افراد مجازاتهای سنگینی بدنبال داشت. افشاگری نامزد " لوسیا" در مورد مسیحی بودنش باعث میگردد که او محکوم به مجازات مرگ از طریق سوختن در آتش شود. اما بنا بر روایات مذهبی, در میان شگفتی همه آتش به "لوسیا" کارگر نشد و تصمیم گرفتند که چشمهایش را از حدقه درآورند, اما هر بار چشمان دیگری بجای چشم او در می آید تا اینکه سرانجام تصمیم میگیرند لوسیا را با شمشیر گردن بزنند.بخشی از بقایای لوسیا امروزه در کلیسای "سنت جرمایس" در شهر ونیز ایتالیا قابل مشاهده است. بنا به روایات, پیکر "لوسیا" یک بار توسط ترکها بسرقت رفت اما دوباره از آنها پس گرفته شد, به ایتالیا برگردانده شد و در شهر ونیز در ایتالیا دفن گردید.

دوست و یار 40 ساله متقاضیان پناهندگی, برنده جایزه سوئدی سال 2008

عنوان پرافتخار "سوئدی سال" برای سال 2008 به یکی از آشناترین نام ها برای متقاضیان پناهندگی در سوئد اعطا شده است. تقریبا هیچ متقاضی پناهندگی در سوئد نیست که نام خانم "آنیتا دورازیو" مدافع و پشتیبان سرسخت متقاضیان پناهندگی در سوئد به گوشش نخورده باشد. بانویی که 40 سال از زندگی خود را وقف کمک و یاری رساندن به متقاضیان پناهندگی در سوئد و از جمله مخفی نمودن آنان از دسترس پلیس نموده است.
"آنیتا دورازیو" همچنین بانی اولین کلینیک مخفی ارائه کمکهای درمانی به مهاجرین غیر قانونی در سوئد است که 13 سال پیش به همت او تاسیس شد .
این بانوی امروز 72 ساله قبلا نیز جوایز متعددی را بواسطه کمکهایش به متقاضیان پناهندگی در سوئد از آن خود ساخته است. این انسان دوست سوئدی در واکنش به اعطای جایزه و عنوان "سوئدی سال" به خود می گوید:"امیدوارم که این جایزه باعث شود که داوطلبان بیشتری به ما بپیوندند, ما احتیاج به دارو, پزشک و سرپناه بیشتری داریم".
او می گوید این شرم آور است که حدود 20 الی 30 هزار متقاضی پناهندگی مخفی در شرایطی بدتر از گربه ها و سگ های خانگی ما بسر می برند. امکانات گربه ها و سگ های ما از آنان بمراتب بهتر است. چناچه چنین فاجعه ای وجود نمی داشت من اکنون اینجا نمی بودم".
این جایزه بواسطه مبارزه خستگی ناپذیر, پشتکارانه و هدفمندانه آنیتا دورازیو در رابطه حقوق پناهندگان به وی تعلق می گیرد......او شرایط زندگی انسانی تری را برای بسیاری از متقاضیان پناهندگی فراهم آورده است.

۱۳۸۷/۰۹/۲۰

در حال حاضر مراسم باشکوه جایزه نوبل در تالار آبی شهرداری استکهلم در حال برگزاریست

برندگان جوایز نوبل, جایزه خود را با حضور پادشاه, ملکه, دیگر اعضای خانواده سلطنتی سوئد و میهمانان بلند پایه بین المللی دریافت خواهند نمود.مبلغ جایزه بنیاد آلفرد نوبل 10 میلیون کرون برای برنده هر رشته است (حدود 1 و نیم میلیارد تومان ایران برای برنده هر رشته).
مراسم اعطای جوایز نوبل در استکهلم در دو بخش صورت میپذیرد.در بخش اول مراسم که از ساعت 16.25 بعداظهر روز 10 دسامبر آغاز میگردد مدال نوبل, جایزه هنگفت 10 میلیون کرونی نوبل و البته نشان افتخاری که نمیتوان قیمتی بر آن نهاد به برندگان اعطا میگردد. برندگان جوایز خود را از دست پادشاه سوئد, کارل گوستاو شانزدهم دریافت میکنند. مراسم اعطای جوایز نوبل در ساختمان "کنسرت هوس" در استکهلم صورت میپذیرد.
بخش دوم که ساعت 19 آغاز می شود و برای بسیاری دیدنی ترو تماشایی تر است مراسم ضیافت مجلل شام سطنتنی در تالار استکهلم است که با شرکت میهمانان بلند پایه از سراسر جهان, برندگان جایزه نوبل و در حضور خانواده سلطنتی سوئد برگزار میشود.
استفاده از لباس فراک برای آقایان و لباس بلند مخصوص شب برای بانوان در ضیافت نوبل اجباری است. مشاهده لباسهای زیبای شرکت کنندگان در این ضیافت و بخصوص لباس فاخر و مجلل ملکه سوئد در ضیافت نوبل از دیگر موضوعات مورد بحث بینندگان تلویزیونی این ضیافت است که بصورت مستقیم از تلویزیون سوئد پخش می گردد.
چنانچه در کشوری زندگی میکنید که مراسم اعطای جوایز نوبل و نیز ضیافت سلطنتی نوبل را از تلویزیون پخش نمیکند میتوانید مراسم آن را بصورت مستقیم از وب سایت بنیاد آلفرد نوبل نیز تماشا و دنبال کنید.

www.nobelprize.org

۱۳۸۷/۰۹/۱۷

پولدارترين مرد سوئيس يك سوئدي است .


اينگوار کمپراد، بنيان‌گذار فروشگاه زنجيره‌ای IKEA، با ثروتی ۲۳ ميليارد يورویی، برای هفتمين بار پياپی به عنوان پولدارترين ساکن سویيس شناخته شد.
مجله سویيسی بيلانز ضمن انتشار اين خبر نوشته است که اين انتخاب بر اساس ارزيابی ثروت ۳۰۰ تن از پولدارترين ساکنان سویيس صورت گرفته است.اينگوار کمپراد، ثروتمندترين ساکن سویيس، در سوئد به دنيا آمده است و در ماه مارس سال آينده (حدود سه ماه دیگر) ۸۳ ساله می‌شود.کمپراد، بر پایه فهرست مجله اقتصادی فوربس آمريکا که اخيرا منتشر شد، در رده هفتم ثروتمندترين افراد جهان قرار دارد.کمپراد نام شرکت IKEA را، که عرضه کننده اثاث و لوازم خانگی و دفتری است، از چهار کلمه متفاوت گرفته است: حروف نخست نام کوچک و نام خانوادگی خود، حروف نخست المتاريد، مزرعه پدری خود در سوئد، و ابتدای آگوناريد، دهکده‌ای که در آن به دنيا آمده.شرکت عظیم چندمليتی IKEA توسط اينگوار کمپراد در سال ۱۹۴۳ در سوئد تأسيس شد. دفتر اصلی آن در هلند قرار دارد و بيش از ۱۱۸ هزار کارمند و کارگر در کشورهای مختلف در اين شرکت مشغول به کار هستند.