۱۳۸۷/۱۱/۱۲

سامبو يا سربو؟ كداميك را ميپسنديد؟

خداحافظ سامبو, سلام سربو
قید و بندهای مختلف اجتماعی همواره بواسطه جبر روزگار توسط اقلیتی به اکثریت تحمیل شده است. اما سوئدیها همواره پیشگام الگوزدایی جامعه در جهان بوده اند. سوئدیها ملتی هستند که از چند دهه قبل نوع زندگی مشترک بدون ازدواج موسوم به"سامبو" را در جهان مشهور کردند."سامبو" نوعی از زندگی مشترک بدون ازدواج در سوئد است که تحت شرایطی در پناه حمایت قانون نیز قرار دارد.اما در حالیکه جهانیان کماکان با تعجب به شیوه زندگی مشترک و بدون ازدواج سوئدی موسوم به سامبو نگاه میکنند, سوئدیها خود را از شر قید و بندهای زندگی موسوم به "سامبو" نیز رها کرده و شیوه جدی دیگری از زندگی را پذیرفته اند, "سربو".Särbo"سربو" بمعنی زندگی مشترک, اما جدای از یکدیگر است. نوعی از زندگی که در آن هر کدام از زوجین در مسکن مستقل خودش زندگی میکند و هر زمان که دو طرف مایل باشند دارای زندگی مشترک و "مزایای" آن هستند و به مجرد اینکه به هر دلیلی از زندگی مشترک خود خسته شوند, "تو را به خیر و مرا به سلامت". دسته ای نیز که مایل به داشتن بچه باشند نیز از طرق لقاح مصنوعی "اسپرم"ی می خرند و یا "رحمی" اجاره میکنند و بدون نیاز به یک "بابا" یا "مامان" غیر ضروری و مزاحم , پدر و یا مادر هم میشوند! امروزه شیوه زندگی "سربو" هر چه بیشتر مورد علاقه سوئدیها قرار میگیرد. جامعه ای که آزادی فردی در نوع مطلق آن را میپسندد. جامعه ای که در آن تعداد زنان و مردانی که هرگز در عمر خود با زن یا مردی در زیر یک سقف زندگی مشترک نداشته اند هر چه بیشتر میشود.

تزئین نقشه پروژه بزرگترین هتل استکهلم با تصویری از ملکه پیشین ایران

بزودی عملیات احداث عظیم ترین هتل استکهلم بزرگ در امتداد بزرگاه اروپایی "ئی 4" و در کنار شهرک "آردلاندا" در نزدیکی فرودگاه بین المللی آرلاندا در استکهلم شروع خواهد شد. این هتل از لحاظ وسعت رکورد دار منطقه استکهلم بزرگ خواهد بود.
هنوز مشخص نیست که مهندس و آرشیتکت طراح بزرگترین هتل استان استکهلم چه فردی است. اما گنجانده شدن چهره شهبانو فرح پهلوی ملکه پیشین ایران در متن نقشه و طراحی اولیه این هتل که در جراید استکهلم منتشر گردیده منتهی به گمانه زنی هایی مبنی بر امکان ایرانی بودن یکی از مهندسین دست اندرکار آن شده است.

جالب توجه است که مشکل شناسایی تصویر گنجانده شده در متن نقشه و طراحی اولیه این هتل که برای بسیاری از سوئدی ها معمایی بود بلافاصله توسط ایرانیان و (البته سوئدی های مسن تر) حل شد. تصویری از فرح پهلوی ملکه پیشین ایران که در زمان خود یکی از زیباترین و مشهورترین زنان جهان محسوب می شد.