۱۳۸۷/۰۹/۱۲

زنده نگه داشتن یک رسم قدیمی در سوئد

چراغهای "آد ونت" در پشت پنجره ها

چهار یکشنبه مانده به کریسمس در سوئد "فورشتا آد ونت" نامیده میشود و معنی آن اینست که مدت چهار هفته به کریسمس و عید میلاد مسیح باقی مانده است. " آد ونت" امسال بنا به تقویم از روز یکشنبه 30 نوامبر آغاز شود. اما آنچه که چهره سوئد را از اولین روز "آد ونت" کاملا دگرگون میکند, چراغهای "هفت شمعی" مخصوصی است که از این روز طبق سنت, ناگهان پشت پنجره های تمام خانه ها, ادارت و ساختمانهای سوئد نصب شده و شروع به درخشش کرده و منظره ای بسیار زیبا در ساعات تاریک زمستان به شهرهای این کشور میبخشند این چراغها که "چراغهای آد ونت" نامیده میشوند در زمانهای قدیم که نیروی برق هنوز اختراع نشده بود بصورت شمع پشت پنجره ها قرار میگرفتند, اما اکنون به لامپهای شمع مانند و مخصوص الکتریکی تبدیل شده اند.
صاحبان برخی خانه ها آنچنان در این تزیینات کریسمس و سال نو سلیقه به خرج میدهند که خانه های آنان با درخشش بی نظیر خود تبدیل به جاذبه های توریستی شده و رهگذران و اتوموبیل سواران جهت تماشای آن در مقابل اینگونه منازل توقف میکنند.
بسیاری از مهاجرین سوئد نیز در احترام به این سنت سوئدیها, چراغهای مخصوص "آد ونت" را تهیه و در پشت پنجره منازل خود نصب میکنند تا از تاریک ماندن پشن پنجره ساختمان و شکسته شدن این سنت قدیمی کشوری که در آن زندگی میکنند جلوگیری کنند.
با شروع "آد ونت" در سوئد تقریبا میتوان با اطمینان گفت که پنجره های خانه هایی که نور چراغهای "آد ونت" از آنها نمیتابد متعلق به مهاجرینی است که پیوندی فرهنگی با جامعه ای که در آن زندگی میکنند ندارند و یا آنقدر با رسوم جامعه ای که در آن زندگی میکنند بیگانه اند که حتی از دلیل این سنت نیز آگاهی ندارند و زحمتی نیز جهت آگاهی از آن به خود نمیدهند. بسیاری از سوئدیها از دیدن پنجره های تاریک اینگونه خانه ها و شکسته شدن این سنت قدیمی کشور خود دلگیر هستند. سوئدیها حتی در زمان مسافرت در ایام کریسمس, چراغهای "آد ونت" را در پشت پنجره های خود روشن میگذارند تا پنجره هایشان تاریک نماند و سنت ملی کشورشان شکسته نشود