۱۳۸۷/۱۱/۱۴

آخرين آمار پناهندگي در سوئد

بنا بر آخرین آمار منتشر شده توسط اداره مهاجرت سوئد که از سوی "مرکز اطلاعات ایرانیان" استخراج و دسته بندی شده است:
در طي كل سال 2008 تعداد متقاضيان ايراني به 799 نفر رسيد که 3 درصد از کل متقاضیان پناهندگی در سوئد را تشکیل میدهند.
رقم 799 نفر متقاضی پناهندگی تبعه ایران در طی سال 2008 را میتوان با رقم 6282 نفر ایرانی متقاضی پناهندگی در سال 1986 مقایسه نمود. دلیلی اصلی این کاهش مشکل تر شدن مسافرت به سوئد و نیز سختگیری های شدید اداره مهاجرت سوئد جهت اعطای پناهندگی به اتباع ایران برآورد شده است.
آمار منتشر شده در رابطه با مهاجرت به سوئد نشان از صدور تعداد 90021 اقامت برای اتباع خارجی در سوئد در طی سال 2008 دارد. و زبان آمار نیز کاملا گویاست: سوئد متقاضی پناهندگی نمی خواهد, اما نیروی کار متخصص را با آغوش باز می پذیرد.
در سال 2008 آمار تعداد متقاضیان پناهندگی که در سوئد موفق به دریافت اقامت شدند در مقایسه با سال قبل تر (2007) به میزان 40 درصد کاهش یافت. این در حالی است که آمار اقامت های صادر شده برای نیروی کار متخصص خارج از اتحادیه اروپا 47 درصد افزایش یافته است.

يك رسم قديمي در سوئد مي گويد اعلان فصل سملا خوريست

سملا چيست ؟
يك شيريني خامه اي قديمي كه به لحاظ خوشمزگي زياد جان پادشاه سوئد"آدولف فردریک" را در سال 1771 را به دليل پرخوري گرفت .اگرچه خوردن "سملا"های خوشمزه طبق سنت قبلا تنها در رابطه با عید پاک و تنها در یک روز سه شنبه مجاز بود اما امروزه می توان در هفته ها قبل و هفته ها بعد از ماه فوریه نیز در فروشگاه های سوئدی شیرینی "سملا" را خریداری نمود. در برخی قنادیها حتی در سراسر سال نیز امکان خرید "سملا" وجود دارد.





تناول شیرینی "سملا" در قدیم در پایان ایام روزه در دیانت مسیحی صورت می گرفت که مومنین در طی دوره هفت هفته ای "روزه داری" خود قبل از عید پاک هر روز سه شنبه یک شیرینی "سملا" می خوردند. امروزه البته پیدا کردن حتی یک سوئدی "روزه دار" در این کشور غیر ممکن است اما خوردن "سملا"های خوشمزه از یاد نرفته و بصورت سنتی مورد علاقه مردم باقی مانده است.

صفر ايرانپاك در سوئد به خواب ابدي رفت

صفر ایرانپاک بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس و همچنین از اعضای اسبق تیم ملی فوتبال ایران ساعت 3 بامداد (جمعه 30 ژانویه) بدنبال ابتلا به بیماری سرطان روده در سن 61 سالگی در بیمارستانی در استکهلم درگذشت.صفر ایرانپاک که متولد شهر مسجد سلیمان در ایران بود مابین سالهای 1961 الی 1968 در باشگاه فوتبال شاهین اهواز و مابین سالهای 1968 الی 1980 در تیم فوتبال پرسپولیس فعال بود.این فوتبالیست برجسته ایرانی بمدت هفت سال (1971 الی 1978) از اعضای تیم ملی فوتبال ایران بود. وی نقش ارزنده ای در قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در بازی های جام ملت های آسیا در سال 1972 ایفا نمود.