۱۳۸۷/۰۹/۲۳

دوست و یار 40 ساله متقاضیان پناهندگی, برنده جایزه سوئدی سال 2008

عنوان پرافتخار "سوئدی سال" برای سال 2008 به یکی از آشناترین نام ها برای متقاضیان پناهندگی در سوئد اعطا شده است. تقریبا هیچ متقاضی پناهندگی در سوئد نیست که نام خانم "آنیتا دورازیو" مدافع و پشتیبان سرسخت متقاضیان پناهندگی در سوئد به گوشش نخورده باشد. بانویی که 40 سال از زندگی خود را وقف کمک و یاری رساندن به متقاضیان پناهندگی در سوئد و از جمله مخفی نمودن آنان از دسترس پلیس نموده است.
"آنیتا دورازیو" همچنین بانی اولین کلینیک مخفی ارائه کمکهای درمانی به مهاجرین غیر قانونی در سوئد است که 13 سال پیش به همت او تاسیس شد .
این بانوی امروز 72 ساله قبلا نیز جوایز متعددی را بواسطه کمکهایش به متقاضیان پناهندگی در سوئد از آن خود ساخته است. این انسان دوست سوئدی در واکنش به اعطای جایزه و عنوان "سوئدی سال" به خود می گوید:"امیدوارم که این جایزه باعث شود که داوطلبان بیشتری به ما بپیوندند, ما احتیاج به دارو, پزشک و سرپناه بیشتری داریم".
او می گوید این شرم آور است که حدود 20 الی 30 هزار متقاضی پناهندگی مخفی در شرایطی بدتر از گربه ها و سگ های خانگی ما بسر می برند. امکانات گربه ها و سگ های ما از آنان بمراتب بهتر است. چناچه چنین فاجعه ای وجود نمی داشت من اکنون اینجا نمی بودم".
این جایزه بواسطه مبارزه خستگی ناپذیر, پشتکارانه و هدفمندانه آنیتا دورازیو در رابطه حقوق پناهندگان به وی تعلق می گیرد......او شرایط زندگی انسانی تری را برای بسیاری از متقاضیان پناهندگی فراهم آورده است.