۱۳۸۷/۰۹/۲۰

در حال حاضر مراسم باشکوه جایزه نوبل در تالار آبی شهرداری استکهلم در حال برگزاریست

برندگان جوایز نوبل, جایزه خود را با حضور پادشاه, ملکه, دیگر اعضای خانواده سلطنتی سوئد و میهمانان بلند پایه بین المللی دریافت خواهند نمود.مبلغ جایزه بنیاد آلفرد نوبل 10 میلیون کرون برای برنده هر رشته است (حدود 1 و نیم میلیارد تومان ایران برای برنده هر رشته).
مراسم اعطای جوایز نوبل در استکهلم در دو بخش صورت میپذیرد.در بخش اول مراسم که از ساعت 16.25 بعداظهر روز 10 دسامبر آغاز میگردد مدال نوبل, جایزه هنگفت 10 میلیون کرونی نوبل و البته نشان افتخاری که نمیتوان قیمتی بر آن نهاد به برندگان اعطا میگردد. برندگان جوایز خود را از دست پادشاه سوئد, کارل گوستاو شانزدهم دریافت میکنند. مراسم اعطای جوایز نوبل در ساختمان "کنسرت هوس" در استکهلم صورت میپذیرد.
بخش دوم که ساعت 19 آغاز می شود و برای بسیاری دیدنی ترو تماشایی تر است مراسم ضیافت مجلل شام سطنتنی در تالار استکهلم است که با شرکت میهمانان بلند پایه از سراسر جهان, برندگان جایزه نوبل و در حضور خانواده سلطنتی سوئد برگزار میشود.
استفاده از لباس فراک برای آقایان و لباس بلند مخصوص شب برای بانوان در ضیافت نوبل اجباری است. مشاهده لباسهای زیبای شرکت کنندگان در این ضیافت و بخصوص لباس فاخر و مجلل ملکه سوئد در ضیافت نوبل از دیگر موضوعات مورد بحث بینندگان تلویزیونی این ضیافت است که بصورت مستقیم از تلویزیون سوئد پخش می گردد.
چنانچه در کشوری زندگی میکنید که مراسم اعطای جوایز نوبل و نیز ضیافت سلطنتی نوبل را از تلویزیون پخش نمیکند میتوانید مراسم آن را بصورت مستقیم از وب سایت بنیاد آلفرد نوبل نیز تماشا و دنبال کنید.

www.nobelprize.org